Jørn har efterhånden været på Moment så længe, at han er begyndt at se i øjnene, at han ikke er den bedste til alt. Han er den bedste til mange ting – men ikke alt. Film, for eksempel. Film ved han ikke så meget om. Men det er okay.

For han kan bakke op om det. Han kan give muligheden til dem, der er bedst dér, hvor han ikke selv er. Og det er næsten lige så godt.

Jørn har været på Moment i 28 år. Det er længere tid end nogen af de andre medarbejdere. I 2002 blev han medejer, og i dag er noget af det, han bliver gladest for at se, når de unge i firmaet tager initiativ. Når nogen virkelig gør en forskel.

Han blev medejer for at være sikker på, at han kunne blive ved med at præge sin egen og virksomhedens udvikling – og blive ved med at stå inde for den måde, Moment bliver kørt på. Som et sted, hvor man respekterer de mennesker, man omgås. Leverer et stykke professionelt arbejde og holder fanen tilpas højt.

For det gør Jørn, også 28 år inde i Moment. Det vigtigste for ham er, at der er bevægelse i virksomheden. Han nyder at se tingene rykke sig, for hvis man står stille for længe, så dør man. Det skal gå fremad, hele tiden. Og Jørn er altid spændt på, hvad der ligger og gemmer sig rundt om hjørnet.

Q&A

Hvorfor fotograf?

Det stod tidligt klart for mig, at det var det, mit hjerte bankede for. Allerede som 17-årig kom jeg i erhvervspraktik på et fotostudie, hvor jeg senere startede i lære. Jeg tror, det var lysten til at påvirke et billede, skabe et billede, der til at starte med gjorde mig interesseret i fotografi. Når man skyder reklamebilleder, starter man i princippet med ingenting, og så vælger man i høj grad selv, hvad man ender med.

Hvad er din vision for Moment?

Vi skal spille ordentligt på de vilkår, der er for foto og film, og give oplevelsen af, at Moment er et sted, hvor man får lavet tingene på en god og professionel måde – med overskud. Samtidig er det vigtigt, at vi overrasker lidt. Kunderne skal have det, de beder om, men også det, de endnu ikke ved, de vil have.

Hvilke udfordringer står Moment over for i fremtiden?

Det er svært at sige. Men vi skal være omstillingsparate. Det er måske den største udfordring for os – vi skal hele tiden være innovative i forhold til alle dele af forretningen. Så det gør vi vores bedste for ved at bruge vores netværk, intuition og øjne og ører.

Hvad er det bedste ved dit job?

Når projekterne lykkes og lever op til de forventninger, man havde til dem. Når både slutkunde, det eventuelle reklamebureau og jeg selv har den helt tydelige opfattelse af, at opgaven er løst optimalt. At billedet kommer til at gøre en forskel ude i virkeligheden.

Hvad er det værste?

Når de ikke lykkes. Efter 28 år er der selvfølgelig nogle steder, hvor jeg tænker, at det her projekt ikke fløj, som vi havde håbet på. Det kan der være 1000 forskellige årsager til, men det væsentlige for mig i den sammenhæng er selvfølgelig at tage erfaringen med i rygsækken og gøre mit til, at det ikke sker igen.

Hvem er dine inspirationskilder?

Jeg er en stor fan af de gamle mestre som Ansel Adams, Irving Penn og Richard Avedon. Dem brugte jeg meget tid på at studere som ung.

Skrevet af Mie Schou 

 

Tagged with: , , , , , , , , , , ,